Toimivat verkkosivut | WordPress | Sosiaalinen media osana kylätoimintaa | Facebook | WhatsApp | Twitter | Instagram | Canva | Uutiskirje
Sisältö ja toiminnollisuus ovat luonnollisesti avainasioita, sillä ihmiset hakevat nykyään yritysten tai yhteisöjen verkkosivuilta ensisijaisesti tietoa. Toiminnollisuus on niin ikään tärkeää, sillä verkkosivujen tulisi olla selkeät ja helppokäyttöiset sekä skaalautuvat. Tämä ei tarkoita sitä, etteivätkö verkkosivut saisi olla visuaalisesti hienot ja näyttävät, mutta käytettävyyttä ei kannata uhrata ulkokultaisuuden alttarille. Se kun nimittäin saattaa karkottaa suoraan osan käyttäjistä pois, sillä tänä päivänä verkossa ensivaikutelmalla on yhtä suuri rooli kuin ennen vanhaan ihmiskontakteilla, kun tavattiin joku toinen ensimmäistä kertaa.
Skaalautuvuus on niin ikään tärkeä aspekti, sillä monet ihmiset hakevat verkosta tietoa kannettavien älylaitteiden, kuten matkapuhelimien ja tablettien, avulla. Kaikki sivustot eivät kuitenkaan toimi kovin hyvin suoraan mobiiliversioina, vaan sitä varten niiden tulisi olla skaalautuvat. Oikeille tietokoneille suunnatut sivut ovat hankalia käyttää sellaisenaan pienemmiltä ruuduilta, joten tämäkin saattaa aiheuttaa sivukävijälle negatiivisia mielikuvia – ja hän saattaakin karata kilpailijan verkkosivuille.
Sisältö on myös tärkeää, sillä se kertoo yrityksestäsi sen, mitä teet, mitä tarjoat, millä alueella toimit ja kuka tai ketkä ovat kohderyhmääsi. Myös yhteystiedot on syytä olla tarjolla: puhelinnumero vähintään, mutta nykyaikana myös sähköpostiosoite olisi suotavaa löytyä. Tämän lisäksi verkkosivuille on mahdollista tehdä erilaisia ominaisuuksia, kuten yhteydenottolomaketta, toimipaikkasi osoittavaa karttaa, soittonäppäintä, jolla sinulle voi älypuhelimen avulla soittaa suoraan ynnä muita vastaavia oheistoimintoja.
Löydät lisätietoa mm. seuraavilta sivustoilta:
WordPress on maailman käytetyin sisällönhallintajärjestelmä. WordPressiin liittyy monia termejä ja palveluita. Yksi eniten erityisesti aloittelevia käyttäjiä sekoittava asia on wordpress.com ja wordpress.org ja se, miten ne eroavat toisistaan.
WordPress.org osoitteesta kuka tahansa voi ladata WordPressin lähdekoodin ja asennuspaketin. Mitä tämä sitten tarkoittaa? Se tarkoittaa sitä, että kuka tahansa pystyy asentamaan WordPressin ympäristöön, joka täyttää tietyt vaatimukset. WordPress vaatii toimiakseen PHP-ohjelmointikielen (vähintään versio 5.2.4) ja MySQL-tietokantasovelluksen (vähintään versio 5.0). Oman version asentamisessa on sekä hyvät että huonot puolensa.
WordPress.com on palvelu, joka tarjoaa ilmaiseksi käyttöön WordPressin. Kyseessä on pilvipalvelu, jossa on miljoonia verkkosivuja ja blogeja. Kuka tahansa voi rekisteröityä palveluun ja rekisteröinnin jälkeen käyttäjä saa heti käyttöönsä oman WordPress-sivuston. WordPress.comin käyttö on hyvin suositeltavaa, jos haluaa tutustua WordPressiin tai jos haluaa luoda vain oman pienen henkilökohtaisen sivuston tai blogin.
Miten wordpress.org ja wordpress.com eroavat toisistaan?
Sosiaalinen media tarkoittaa verkkoviestintäympäristöjä, joissa jokaisella käyttäjällä tai käyttäjäryhmällä on mahdollisuus olla aktiivinen viestijä ja sisällön tuottaja. Sosiaalisessa mediassa viestintä tapahtuu siis monelta monelle, eli perinteisille joukkotiedotusvälineille ominainen viestijän ja vastaanottajan välinen ero puuttuu. Tämä muutos luo mahdollisuuksia ja haasteita järjestöille.
Osallistava verkko
Merkittävänä etuna voi nähdä sen, että yhdistyksen jäsenistö pystyy käytännössä ajankohdasta riippumatta verkostoitumaan keskenään ilman puheenjohtajan kutsumia kokouksia toimistolla. Se laajentaa myös uudella tapaa tavallisen jäsenen mahdollisuuksia osallistua keskusteluun, mahdolliseen päätöksentekoon ja sitä kautta vaikuttaa yhdistyksen toimintaan muutenkin kuin vuosikokouksissa.
Ohi valtamedian
Yhdistyksen viestinnän kannalta sosiaalinen media on myös suuri askel eteenpäin. Yhdistyksen ei tarvitse enää toivoa, että alueensa päälehti julkaisisi heidän kannanottonsa, vaan se voi levitä kulovalkean lailla kannattajalta toiselle sosiaalisen mediassa ohittaen valtamedian.
Sosiaalinen media on laaja erilaisten välineiden viidakko, ja on aiheellista miettiä yhdistykselle strategia, miten missäkin välineessä sosiaalisessa mediassa esiinnytään.
Sosiaalisessa mediassa tärkeää on nettietiketti. Julistamisen ja toisten mustamaalaamisen sijaan keskusteluun kannattaa ottaa aktiivisesti osaa ja kommentoida muita kannustaen. Hienon vaikutuksen tekee käyttäjä, joka osaa kuunnella, kysyä ja auttaa.
Lähde: Yhdistystoimijat.fi
Facebookissa ihmiset esiintyvät lähtökohtaisesti oikealla nimellään. Jokaisen kaverin täytyy hyväksyä lähetetty kaveripyyntö, minkä jälkeen molemmat osapuolet ilmestyvät toistensa listalle. Sivusto tarjoaa useita tapoja kertoa kuulumisistaan ja kokemuksistaan. Jokaisella on oma aikajana, johon kaverit voivat kirjoittaa viestejä ja jossa voi kertoa omia tapahtumia status- eli tilapäivityksissä. Facebookin etusivu näyttää uutisvirran, joka toimii yhteenvetona uusimmista tapahtumista. Käytössä on myös yksinkertainen chat, jossa voi keskustella reaaliaikaisesti.
Kuka tahansa Facebook-tilin käyttäjä voi perustaa oman Facebook-ryhmän. Ryhmän jäsenet voivat lähettää toisilleen Internetin sisältöä, kuten linkkejä, mediasisältöä, kysymyksiä, tapahtumia, editoitavia dokumentteja ja kommentteja, jotka kohdistuvat kyseisiin sisältöihin. Facebook-ryhmiä perustetaan ja niitä käytetään monenlaiseen netin kautta tehtävään yhteydenpitoon, kuten keskusteluihin, tapahtumien mainostamiseen, informaation levittämiseen tai jonkin yhden asian liikkeen tai harrastus- tai kaveripiirin luomiseen. Facebook-ryhmiä käyttävät usein esimerkiksi kerhot, yhdistykset, yritykset ynnä muut.
Aloittaminen
Facebookin käyttäjäksi rekisteröityminen on yksinkertaista. Facebook edellyttää rekisteröitymistä omalla nimellä. Myös erillinen työtunnus on mahdollinen.
Yritystilin luominen
Sivujen avulla yritykset, brändit, organisaatiot ja julkisuuden henkilöt jakavat tarinoitaan ja ovat yhteydessä käyttäjien kanssa. Sivut voidaan profiileiden tapaan mukauttaa tarinoilla, tapahtumilla ja niin edelleen. Sivusta tykkäävät tai sitä seuraavat käyttäjät voivat saada päivityksiä omiin uutisiinsa.
WhatsApp Messenger on ilmainen pikaviestisovellus, joka on saatavilla Androidille ja muille älypuhelimille. Se käyttää puhelimesi internetyhteyttä (4G:tä, 3G:tä, 2G:tä, EDGEä tai Wi-Fiä, jos se on saatavilla). WhatsApp on kätevä ja maksuton pikaviestisovellus kaikenikäisille. WhatsAppilla pidät helposti yhteyttä ystäviin, kyläyhdistyksen jäseniin tai voit luoda ryhmän tarpeittesi mukaan esimerkiksi kyläyhdistyksen hallituksen edustajille, tietyn tapahtuman organisoijille jne. Viestien lähettäminen on kätevää, oli sitten kyse tekstistä, kuvasta, äänestä tai vaikka sijainnista.
Kuinka otan WhatsAppin käyttöön:
Ohjeita kuinka käytät WhatsAppia:
Vinkkejä WhatsAppin käyttöön
Ryhmien luominen ja ylläpitäminen
Twitter on omiaan juuri nyt tapahtuvien uutisten, tapahtumien ja tilanteiden käsittelyyn. Se ei perustu tosielämän tuttavuuksiin kuten esimerkiksi Facebook, vaan Twitterissä voi rohkeasti seurata eri henkilöitä, organisaatioita ja uutislähteitä.
Kuinka otan Twitterin käyttöön:
Vinkkejä Twitterin käyttöön:
Ota twiittaus haltuun, 10 vinkkiä
Instagram on ilmainen kuvien jakopalvelu ja sosiaalinen verkosto, joka avattiin lokakuussa 2010. Palvelun avulla käyttäjät voivat jakaa kuvia ja videoita sekä kommentoida ja tykätä toistensa jakamasta sisällöstä. Kuvia ja videoita voi muokata erilaisilla filttereillä. Palvelun käyttö mobiililaitteilla edellyttää sovelluksen latausta, joka on saatavilla iOS-, Android- ja Windows Phone 8 -käyttöjärjestelmille. Voit seurata kavereita, tuttuja tai vaikka lempikauppaasi – mitä vain! Voit tykätä ja kommentoida. Voit jakaa kuvia matkoista, ystävistä, lemmikeistä, synttäreistä tai vaikka kupillisesta kahvia. Mikä parasta, voit instata juuri omalla tavallasi.
Miten luon Instagram-tilin:
Instagram-käyttäjätilin luominen sovelluksesta:
Instagram-käyttäjätilin luominen tietokoneessa:
Jos rekisteröidyt käyttäen sähköpostiosoitetta, varmista, että kirjoitat sähköpostiosoitteesi oikein ja valitset sähköpostiosoitteen, jota vain sinä pystyt käyttämään. Jos kirjaudut ulos ja unohdat salasanasi, sinun on päästävä käyttämään sähköpostiasi, jotta pääset takaisin Instagram-käyttäjätiliisi.
Lisätietoa Instagramista löydät
Vinkkejä Instagramin käyttöön:
Graafinen suunnittelu on olennainen osa sisällöntuotantoa, mutta kaikilla ei ole resursseja hankkia Photoshopia tai aikaa opetella sen käyttöä. Canva on ilmainen ja aloittelijaystävällinen graafisen suunnittelun työkalu. Se tarjoaa käyttöösi lukemattomia valmiita kuvapohjia, joita voit helposti muokata omiin tarpeisiisi sopiviksi. Se sisältää myös ilmaisia kuvia, fontteja ja muita graafisia elementtejä, joita voit hyödyntää kuvien suunnittelussa.
Canva toimii täysin selainpohjaisesti, eli sitä ei tarvitse erikseen asentaa tietokoneelle. Siirry vain selaimellasi osoitteeseen www.canva.com niin pääset suoraan Canvan kirjautumissivulle. Voit kirjautua sisään helposti omilla Facebook- tai Google-tunnuksillasi. Voit halutessasi myös luoda käyttäjätunnuksen sähköpostiosoitteellasi.
Näin teet kuvan Canvassa:
Voit navigoida työkalujen välillä vasemman reunan työkalupalkista:
Fonttien ja elementtien muokkaustoiminnot ilmestyvät turkoosin yläpalkin alapuolelle, kun klikkaat tekstin tai elementin aktiiviseksi. Voit siirrellä elementtejä hiirellä raahaamalla. Jos jokin meni pieleen, voit peruuttaa tekemäsi muutoksen turkoosin yläpalkin Undo-nappulasta. Voit tehdä kuvapohjiin rajattomasti muutoksia, mutta helpollakin voi päästä.
Kuvan tallennus:
Kun olet tyytyväinen lopputulokseen, voit tallentaa kuvan tietokoneellesi. Se tapahtuu turkoosin yläpalkin Download-nappulasta. Canva antaa tallennusvaiheessa valittavaksi kolme eri tiedostomuotoa: JPG, PNG ja PDF. Kun teet kuvia sosiaaliseen mediaan, suosittelen tallennusmuodoksi aina PNG:tä. Kokemuksen perusteella esimerkiksi Facebookissa PNG-kuvien laatu on parempi kuin JPG-kuvien.
Kun olet tallentanut kuvan, se jää talteen myös Canvaan. Kun seuraavan kerran kirjaudut sisään, näet tekemäsi kuvan heti etusivulla. Kuvaa klikkaamalla pääset muokkaamaan sitä uudelleen. Näin voit helposti tehdä samantyylisiä kuvia, vaikka blogiin tai Instagramiin, vaihda kuvaan vain uudet tekstit tai vaikka eri valokuva taustalle!
Uutiskirje on toimiva markkinointiviestinnän työkalu, jos sitä käytetään mielekkäästi ja tehokkaasti. Laaja tilaajakunta ei vielä kerro kirjeen laadusta, toimivuudesta ja tavoittavuudesta, vaan tärkeää on myös seurata taustatilastoja: kuinka moni tilaajista avaa kirjeen, mitä juttuja ja linkkejä kirjeessä klikataan eniten ja niin edelleen. Uutiskirjeet ovat oiva tapa pitää säännöllistä yhteyttä asiakkaisiin ja samalla kertoa yhdistyksen tapahtumista, tarjoamista palveluista ja mahdollisuuksista. Sähköisen uutiskirjeen perimmäisenä tarkoituksena on siis pitää säännöllisesti yhteyttä asiakaskuntaan, muistuttaa sitä yhdistyksen olemassaolosta ja tiedottaa tämänhetkisestä tapahtumista, sekä kannustaa asiakkaita osallistumaan yhdistyksen toimintaan.
Muutama konkreettinen vinkki laadukkaan uutiskirjeen luomiseen:
Vinkkejä uutiskirjeen tekoon:
Uutiskirjeen syvimmät sudenkuopat ja kuinka vältät ne
Uutiskirjeen luominen Publisherissa (Microsoft)
Sähköisten uutiskirjeen luominen ja lähettäminen Publisherissa (Microsoft)
Uutiskirjeen luominen ohjevideo